Accession Nr.: 10169
Date of production:
16th century
Place of production: Italy
Materials: bronze
Techniques: cast; chiselled; gilded; relief decoration (cameo)
Dimensions:
height: 17,5 cm
width: 12 cm

The relief composition of three figures is framed by lines of masks and a frontispiece between pairs of columns. The picture copied the composition of Moderno in Padua the three figures are: Mary, with the body of the dead Christ, and St. John the Evangelist. The engraved majuscule inscription on the plinth is a reference to St. Paul's letter to the Romans 5:18: PIETAS AD OMNIA.

There is an analogue in the Kunstgewerbemuseum in Berlin, and in the Basilica Monte Berico in Vicenza.

Literature

  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fém 55.
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 56. (Szilágyi András)
  • Szilágyi András: - Unbekannte Werke aus dem 16-17. Jahrhundert in der Sammlung Kleinplastik. Ars Decorativa, 6. (1979). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1979. - p. 71.