Overcoat (mente) - so called Matthias coat
Materials: | buttons made of silver-gilt thread; lanciered brocatelle |
---|---|
Dimensions: |
length: 95 cm
shoulder width: 50 cm
|
As the 16th–17th century remains and contemporaneous depictions reveal, this garment was an important item of both Hungarian and Turkish gala costumes. The front of the mente is cut obliquely, the bottom slightly turning outward. It closes askance with large metal-thread braided buttons. The back is about 20 cm longer than the front and tapers downward. The sleeves are narrow pipe sleeves, as long as the back. The collar spreads wide over the shoulders and the back. The silk cloth was originally light red (salmon colour), today golden yellow. Its harmonious pattern consists of pomegranates growing out of lobed vases in pointed ovals alternating with pomegranates with acanthus leaves flanked by rings with cut gems. It lends special appeal to the garment that the 1685 inventory of the Esterházy treasury ascribed it to King Matthias Corvinus (1458–1490), which explains its familiar name. Examining the pattern of the silk fabrics and the make, researchers have found that the cloth is later, dating from the early 16th century. The garment was last worn in May 1902 when Prince Miklós Esterházy (1869–1920) put it on for a knightly tournament in Buda. In 1950–1951 it was restored by Mrs Sandor Borsi, in 1987 by Katalin E. Nagy, Aniko Pataki and Anita Magdu.
Literature
- Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 16. (Erdei Lilla)
- Szerk.: Pásztor Emese: Az Esterházy-kincstár textíliái az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 1. (Tompos Lilla)
- Szerk.: Mikó Árpád, Verő Mária: Mátyás király öröksége. Késő reneszánsz művészet Magyarországon (16-17. század). Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2008. - Nr. II-29 (Mikó Árpád)
- Szerk.: Szilágyi András: Esterházy-kincsek. Öt évszázad műalkotásai a hercegi gyűjteményből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 31. (Tompos Lilla)
- Szerk.: Mikó Árpád, Sinkó Katalin: Történelem - kép. Múlt és művészet kapcsolata Magyarországon. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2000. - Nr. VII.5.
- Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 425.
- Radvánszky Béla: Magyar családélet és háztartás a XVI-XVII. században. I. (Reprint). Helikon Kiadó, Budapest, 1986. - 247. kép
- Szerk.: Voit Pál, László Emőke: Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - p. 353., 4. kép
- Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum 1872-1972. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 43.
- Voit Pál: Old Hungarian Decorative Ar. Budapest, 1964.
- Mátyás király kincsei. Székesfehérvár, 1958. - Nr.17.
- Höllrigl József: Régi magyar ruhák. Officina Nyomda és Kiadóvállalat, Budapest, 1944.
- Höllrigl József: Magyar viselettörténeti kállítás. Leíró lajstrom. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1938. - p. 13. Nr. 2.
- Falke, von Otto: Kunstgeschichte der Seidenweberei. 1921. - 467.kép
- Az 1896-iki Ezredéves Országos Kiállítás. A Történelmi főcsoport hivatalos katalógusa. Kosmos Műintézet, Budapest, 1896. - Nr. 1185.
- Masner Karl: Die Costüm-Ausstellung im K.K. Österreichischen Museum, 1891. J. Lo¨wy, Wien, 1894. - Taf. 2.