Goblet - so called harebell goblet
Accession Nr.: | 19117 |
---|---|
Place of production: | Nuremberg |
Inscription: | jelzetlen |
---|---|
Materials: | silver-gilt |
Techniques: | cast decoration; chased; chiselled |
Dimensions: |
height: 20 cm
base diameter: 9 cm
opening diameter: 11 cm
weight: 372,7 g
|
Making bluebell-shaped cups was one condition of becoming a master goldsmith, according to the gild policies of 16th century Central Europe. Several such cups have survived from the last quarter of the century in various collections. This richly decorated cup is from the place where the entire object class originated from, the number one goldsmith centre of the period, Nuremberg. It is special due to its decoration: below its lip there are six small scenes, on which drunken putti warn of the dangers of excessive wine drinking. The scenes, based on the harshly naturalistic gravures of Peter Flötner of Nuremberg are supplemented with three figures of archaic mythology on the bottom part of the cup, Clio, Chronos and Danae. The wide popularity of the artefact is proven by the several gilt copper copies made for sale by the electroplate workshop of the Museum of Applied Arts at the turn of the 19th and 20th centuries.
Literature
- Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 142. (Pandur Ildikó)
- Szerk.: Mikó Árpád: Jankovich Miklós (1773-1846) gyűjteményei. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2002. - Nr. 83. (Békési Éva)
- Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 214.
- a kiállítást rendezte: Szilágyi András, Békési Éva: Nürnbergi ötvösmunkák: XV-XIX. század. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1992. - Nr. 61.
- szerző: Szilágyi András, Ács Piroska: Művészet és Mesterség. Fémművesség. Múzsák Közművelődési Kiadó, Budapest, 1989. (Szilágyi András)
- Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 162. (Szilágyi András)
- Szerk.: Voit Pál: Ötvösművészet. Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - és 27. kép (Weiner Piroska)
- Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 113.
- Mihalik Sándor: Die ungarische Beziehungen des Glockenblumenpokals. Acta Historiae Artium, 6. (1959). 1959. - 44-47.
- Szerk.: Voit Pál, Csernyánszky Mária: Az Iparművészeti Múzeum mesterművei. 1896-1946. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1946. - p. 11.
- Szerk.: Hampel József: A bor hatásainak allegoriái régi ötvösműveken. Archeologiai Értesítő, 19. új évfolyam, 3. füzet. Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 1899. - p. 196-206 (Mihalik József)
- Szerk.: Hampel József: Nürnbergi mesterpoharak. Archeologiai Értesítő, 7. új évfolyam. Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 1887. - p. 41-45 (Radisics Jenő)
- Radisics Jenő: Harangvirág-serleg. Művészi Ipar, 1. (1885-86). 1886. - 170-177.
- Szerk.: Pulszky Károly, Radisics Jenő: A magyar történeti ötvösmű-kiállítás lajstroma. Franklin Társulat, Budapest, 1884. - III. terem, XVI. szekrény, Nr. 7.