Accession Nr.: 19441
Materials: copper
Techniques: cast; champlevé enamel; engraved decoration; parcel-gilt
Dimensions:
height: 22,5 cm
width: 13,3 cm
The Limoges goldsmith art flourished in the 12th–14th centuries. The most famous works of art are the sacral artefacts made of champlevé enamel engraved on a copper plate. Blue and green were the dominating enamel colours, frequently with gilt internal contours and floral and plant ornaments. During the Middle Ages, several Limoges goldsmith works were taken to Hungary, most of them can be found in the Hungarian National Museum and the Treasury of the Esztergom Basilica.
The artefact of the Museum of Applied Arts is in fact the enamelled plate of a processional cross. The upper part of the cross features a blessing hand, under the inscriptions of IHS and XRS. There is a green enamelled cross ornament in the middle where the beams of the cross meet to its two sides, there are colourful enamel spots, circles and plants on a blue enamel base. The cross holds the plastic figure of Christ on the cross.

Literature

  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 124. (Békési Éva)
  • szerző: Horváth Hilda: Iparművészeti kincsek Magyarországon. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2000. - Nr. 171. és Nr. 1. és 1. kép
  • szerző: Prékopa Ágnes: Európai zománcművesség a középkortól a szecesszióig. Válogatás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1991. - Nr. 1.
  • Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 11.
  • Somogyi Árpád: Limoges-i zománcainkról. Az Iparművészeti Múzeum Évkönyvei, 7. (1964). 1964. - 107-119:110.