Cabinet
Accession Nr.: | 5306 |
---|---|
Place of production: | Flanders |
Materials: | ebony; oak; walnut wood |
---|---|
Techniques: | carved; ivory inlay; tortoise-shell inlay; turned |
Dimensions: |
height: 185 cm
width: 140 cm
depth: 52 cm
|
In the early 17th century, Antwerp, the capital of Flanders, became an important offloading point for goods arriving by sea from the East. Here access to materials for costly ornamented furniture – ebony, tortoise-shell and ivory – was easy. The range and abundance of exotic materials influenced the development of furniture art also. The most magnificent Flemish furniture type was the cabinet on a stand. Its place was always in a reception room, in order to give evidence of the wealth, social position and importance of the master of the house. It was nothing other than a chest placed on a table or stand this origin is sometimes indicated by the handles at either end. Its front panel could be pulled down or opened in the form of two doors. It was suitable for the storing of money, jewellery, important documents, and rarities. Divided up by turned details and often by multiple panels, the inside parts of such cabinets imitated the facades of baroque buildings, and behind their removable panels valuables could be hidden in secret drawers. Central was an inner space that was symmetrical. This piece is an eloquent example of the close connection between furniture art and architecture, since it depicts decorative motifs borrowed from architecture and a building interior and exterior composed in the given space. For the cabinetmaker producing such furniture the greatest task was making the tortoise-shell covering.
Literature
- Semsey Balázs: Rembrandt és holland "arany évszázad" festészete. Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2014. - Nr. 179.
- Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 53. (Vadászi Erzsébet)
- Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Bútorművészet a gótikától a biedermeierig. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2000. - 39. (Nr. 1.)
- Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fa, bútor 13.
- Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/4.
- Szerk.: Szilágyi András, Péter Márta: Barokk és rokokó. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1990. - Nr. 5.1.
- Szerk.: Voit Pál, László Emőke: Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - 34 ill. 27.
- Szerk.: Miklós Pál: Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményei. Magyar Helikon, Budapest, 1979. - 238.
- Batári Ferenc: Európai bútorok a XV-XVII. században. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1966. - Nr. 45.
- Szabolcsi Hedvig: Európai bútorok a 15-18. sz.-ig; Magyar bútorok a 18-19. sz.-ban. Vezető a Nagytétényi Kastélymúzeum enteriőr-kiáll.hoz. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1953. - 10.
- szerző: Layer Károly: Az Országos Magyar Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek leíró lajstroma műtörténeti magyarázatokkal. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1927. - 55.
- Szerk.: Ráth György: Az iparművészet könyve. II. Athenaeum Kiadó, Budapest, 1905. - p. 387., 311. kép
- Radisics Jenő: Országos Magyar Iparművészeti Múzeum. Képes kalauz a gyűjteményekben. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1885. - 71.