Accession Nr.: 813
Date of production:
ca. 1600
Materials: clay
Techniques: cuerda seca' technique; tin-glazed
Dimensions:
length: 11 cm
width: 11 cm
The intertwined white, geometrical ribbons create a "bird's- foot" pattern. The colours are white, turquoise, yellow and manganase. The tiles were described by Eva Cserey as being examples of the "cuenca" technique. The exact dating of them is rather difficult, since the technique "cuerda seca" and the ribbon decoration, as well as the colours, were all in use for three centuries. The technique originated from the Middle-East and was widely used all over Spain. Analogues can be found in the collection of the Cologne Kunstgewerbemuseum.

Literature

  • Szerk.: Balla Gabriella: Beatrix hozománya. Az itáliai majolikaművészet és Mátyás király udvara. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2008. - Nr. 1.15. (Balla Gabriella)
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 148.
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 130.
  • Szerk.: Voit Pál: Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - p. 82., 13. kép
  • Szerk.: Miklós Pál: Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményei. Magyar Helikon, Budapest, 1979. - p. 147.