Tapestry - The story of Cadmos

Textile and Costume Collection

Accession Nr.: 11234
Artist/Maker:
Date of production:
1575-1600
Place of production: Brussels
Materials: silk; wool
Techniques: woven
Dimensions:
width: 528 cm
height: 336 cm
Taking a close look at the figures and motifs of this large tapestry rich in detail, one finds a thrilling narration. The adventurous story replete with miraculous elements is narrated in greatest detail by Ovid in the Metamorphoses. One of the mythic heroes, Cadmus, the son of the king of Phoenicia, Agenor appears in the third “book” with a divine mission: to be the founder of the city of Thebes in Greece. Before this act, however, he has to give proof of his commitment and aptitude: he has to defeat the harmful, wicked demons embodied by a loathsome beast in the form of a dragon. Cadmus challenges it and triumphs, “hurling his lance into the dragon’s throat… and the lance nails its neck to the oak-tree.” This episode is illustrated by the left-side motif of the tapestry. Following a divine afflatus, Cadmus sowed the dragon’s teeth in the soil. 61 Warriors “sprout” from the earth and fight a fierce battle, with five survivors who will be the mythic ancestors of the battle-hardy Spartans. These episodes of the story are illustrated on the right where Cadmus is standing in a calm and dignified posture with his back to the fighters, as if concentrating on a transcendental voice. And behold, a celestial apparition – Pallas Athene, the goddess of the Olympus – appears above him as the personification of divine wisdom. She is Cadmus’ patroness under whose protection the city of Thebes is to be built its ideal image is represented on the upper right of the tapestry. The tapestry, the item of extraordinary value in the once renowned Venetian collection of Francesco Morosini (1618–1694) was bought by Baron Bela Lipthay (1827–1899) in the last decade of the 19th century and brought to Budapest.

Literature

  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 30. (Szilágyi András)
  • Szerk.: András Edit: Ovidius Átváltozások című műve alapján készült 16-17. századi kárpitok a budapesti Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. Kárpit 2. Átváltozások. A szövött kárpit művészete egykor és ma. Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2005. - 24-33. (László Emőke)
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - textil 2.
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 133.
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 139.
  • Radvánszky Béla: Magyar családélet és háztartás a XVI-XVII. században. I. (Reprint). Helikon Kiadó, Budapest, 1986. - 30. kép
  • Szerk.: Voit Pál, László Emőke: Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - p. 376., 8. kép
  • László Emőke: Flamand és francia kárpitok Magyarországon. Corvina Kiadó, Budapest, 1980. - Nr. 11.
  • Szerk.: Miklós Pál: Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményei. Magyar Helikon, Budapest, 1979. - p. 292.
  • Csernyánszky Mária: Flandrische Tapisserien im Voralberger Landesmuseum. Jahrbuch Vorarlberger Landesmuseums-Verein, 1968/69. 1969. - 26-38.
  • Tapisseries anciennes des 16e, 17e et 18e siecles, provenant du Musée des arts décoratifs de Budapest. Musée des arts decoratifs, Lausanne, 1969. - Nr. 12.
  • Csernyánszky Mária: Falikárpitok az Iparművészeti Múzeumban. Művészet, 4. (1963) 6. sz.. 1963.
  • Szerk.: Csányi Károly: Az Országos Magyar Iparművészeti Múzeum gyűjteményei - az iparművészet rövid történetével. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1926. - Nr. 129.
  • Csecsebecsék kiállítása. Új Idők, 8. (1902) máj. 4.. 1902. - 410.; 406. (képpel)
  • Catalogue des objets d'art... de Mme la comtesse Lauredana Gatterburg-Morosini: vente a Venise, Palais Morosini. 1894. - Nr. 573.