Drinking horn and cover - with figures of griffin and mermaid

Metalwork Collection

Accession Nr.: E 60.2.1-7
Date of production:
ca. 1630
18th century
Place of production: Northern Germany (presumably); Brno
Inscription: Ötvösjegyének azonosítása Rosenberg szerint:
„Brünn; ötvöscéh hitelesítőjegye, mely 1646-ig volt használatos”
vö.: Rosenberg 4. Nr. 9233
Materials: bison horn; precious stones; silver-gilt
Techniques: cast; chased; enamelled; engraved decoration; niello
Dimensions:
height: 36,1 cm
length: 33 cm
width: 10,8 cm
The base is a cast gryphon figure, holding a shield. On the cover is a statue of a siren with a harp. The gryphon is holding an escutcheon set in a cartouche richly decorated with emeralds, garnets, turquoises and colour beads, with the engraved representation of the coats-of-arms of the English Royal House of Stuart. This original coat-of-arms is covered by a silver plate of similar form and size, with niello decoration, representing the ducal coat-of-arms of the Palatine Pal Esterhazy, which was later — between 1687 and 1693 — added to the object. The only known source of the origin of the work is in the 8th January 1693 inventory of the Esterhazy family: "Ungula Griphi cum Syrena Psalterium tenente, ac Insignibus Esterasiansis, quae fuit Caroli condam Angliae Regis Ao 1638" (OL The Archive of the Ducal Line of the Esterhazy Family. Rep. 8. Fasc. C. No. 37. NB / 1. p. 28. No. 24. — the interpretation of Mihaly Detshy ) The mention of the date possibly refers to when the object came into the possession of the Palatine Miklos Esterhazy (1582—1645) — although it was not recorded in the 1645 inventory of Frakno. It might have been a gift from Charles, King of England. The circumstances of the donation are not known however. The object is written down in several of the inventories of the Esterhazy treasury — for example in that of 1725: — "Egy vörös bürrel boritott Tokban Levo Ezüstben foglalt aranyos Griff korom, Mellyen Meltosagos Groff Eszterhasz Familia Czimere vagyon kovekkel ki rakva foldelestül." "A gilt Griphon claw in silver setting, in a red leather case, with the coat-of-arms of the Esterhazy family set with precious stones, with a cover". (Inventarium Thesauri Fraknensis Anno 1725. Almarium Sub. Nris. 35 et 36. Nro. 3- — Inventory of the Museum of Applied Arts 236/1957). This detail of the inventory is published and identified with the object. The first known written mention of the object is in the testament of Pal Esterhazy (1635—1713) from 1664.: "...az minemo ezüst miuem uagyon... arrol szabad dispositiot is tehetek, kihoz kepest ... az Grifmadar kormot ... Mikloska Fiamnak hagyom..." "...a free disposition of my silvers... the Griphon claw I leave to my son, Mikloska..." (The Archive of the Ducal Line of the Esterhazy Family P. 108. Rep. 4.Fasc. C. No. 53. p. 6.). The mark on the rim of the lip was identified by M. Rosenberg with the certification mark of the goldsmith’s guild of Brno used before 1646. But in the details there is no similarity between the two marks, so this opinion is not acceptable. The mark is hardly perceptible and is presently not identified. It is sure, however that it is not a city mark, but a master's mark, identifying the yet unknown master of the work.

Literature

  • szerző: Horváth Hilda: Nemzeti kincstárunk, az Esterházy hercegi kincstár 20. századi története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2014. - 16 A, 16 B és 23 (lent középen) kép
  • Szerk.: Szilágyi András: Műtárgyak a fraknói Esterházy-kincstárból az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2014. - Nr. V.1. (Szilágyi András)
  • Szerk.: Szilágyi András: Esterházy-kincsek. Öt évszázad műalkotásai a hercegi gyűjteményből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 28. (Szilágyi András)
  • Szikszay Béla: Ötvösművek, címerek és legendák az Esterházy-gyűjteményből. Művészettörténeti Értesítő, 47. (1998). 1998. - 3-4. kép
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 219.
  • Szilágyi András: Az Esterházy-kincstár. Helikon Kiadó, Budapest, 1994. - p. 115
  • Szerk.: Szilágyi András, Péter Márta: Barokk és rokokó. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1990. - Nr. 5.27. (Szilágyi András)
  • Szerk.: Galavics Géza: A fraknói Esterházy kincstár a történeti források tükrében. Magyarországi reneszánsz és barokk. Művészettörténeti tanulmányok. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975. - 12. kép (Héjjné Détári Angéla)
  • Layer Károly: Das Ungarische Kunstgewerbemuseum: Illustrierter Führer durch die Sammlungen. Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest, 1925. - p. 22.
  • Szerk.: Ráth György, Divald Kornél: Az ötvösség. Az iparművészet könyve. III. Athenaeum Kiadó, Budapest, 1912. - 49. kép (Mihalik József)
  • Szerk.: Szalay Imre, Dr. Czobor Béla: Az ötvösművesség emlékei a renaissancétól a XVIII. század végéig. Magyarország történeti emlékei az 1896. évi ezredéves országos kiállításon, 2.. GERLACH MÁRTON ÉS TÁRSA, Budapest és Bécs, 1897-1901. - 375. kép (Mihalik József)
  • Az 1896-iki Ezredéves Országos Kiállítás. A Történelmi főcsoport hivatalos katalógusa. Kosmos Műintézet, Budapest, 1896. - Nr. 4183
  • Katalog der grossen Goldschmiedekunst-Ausstellung im Palais Schwarzenberg Wien. Verlag des Comités der grossen Goldschmi, Wien, 1889. - Nr. 309.
  • Pulszky Károly, Radisics Jenő: Az ötvösség remekei a Magyar Történeti Ötvösműkiállításon. Franklin Társulat, Budapest, 1885. - és képek
  • Szerk.: Pulszky Károly, Radisics Jenő: A magyar történeti ötvösmű-kiállítás lajstroma. Franklin Társulat, Budapest, 1884. - III. terem, p. 38., Nr. 5.