Statuette (Figure) - Girl with a garland

Ceramics and Glass Collection

Accession Nr.: 96.25.1
Artist/Maker:
Pirz, Josef / painter
Powolny, Michael (1871 - 1954) / designer
Place of production: Austria
Inscription: a szoknya alsó szegélyén, hátul, masszába nyomott „
Wiener Keramik ” márkajelzés, négyszögben WK és
szőlőfürt; Gmundner Keramik márkajelzés, négyszögben
KG és stilizált virágcserép; a tervező művész jelzése,
négyszögben MP; a szoknya belsejében benyomott 108
(modellszám) IV, (méretszám?) festett JP (a festő
monogramja) és a modellszám mellett festett 1
(színösszeállítás jelzése?)
Materials: faience fine
Techniques: cast in mould/slip-cast; hand-shaped elements; polychrome-glazed; pressed in mould
Dimensions:
height: 29 cm
base diameter: 24,5 cm

The statuette depicts a young lady, dressed in fashionable «Biedermeier» clothes, with her head bent down, holding a garland of flowers in her hands that are delicately supported by the large hoop skirt. The garland consists of blue, yellow and brown blossoms, curving softly in the middle of the dress, running around her slim waist and deep décolletage. Her fair locks are also decorated with three flower blossoms on each side. Viennese modem arts turned intentionally towards Biedermeier, since this rational, materialistic, comfort-loving yet reserved and elegant, bourgeois artistic trend was regarded to be the predecessor of Art Nouveau. The figures of Powolny are representatives of the wide-spread nostalgia for Biedermeier in the early twentieth century.

According to Elisabeth Frottier, who wrote a monography about Michael Powolny: «Die Nachfrage nach dieser Figur ist besonders groß: Von 1910-1917 werden 118 Stücke davon bei der "Wiener Werkstätte" bestellt. Sie wird auch auf einer der berühmten Postkarten der "Wiener Werksätte" nach einer Zeichnung von Mitzi Otten-Friedmann abgebildet und findet dadurch weite Verbreitung.»

This hoop-skirt figure, as a black-and white model of the «Wiener Keramik», was exhibited in Vienna, at the 1912 «Frühjahrsausstellung Österreichischer Kunstgewerbe», in the rooms of the Österreichisches Museum für Kunst und Industrie.

Literature

  • Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 8.18. (Csenkey Éva)
  • Frottier Elisabeth: Michael Powolny: Keramik und Glas aus Wien 1900 bis 1950. Monographie und Werkverzeichnis. Böhlau, Köln, 1990. - 48.