Standing cup with cover

Metalwork Collection

Accession Nr.: 18825.a-b
Artist/Maker:
Krug, Ludwig (1488 - 1532)
Date of production:
ca. 1520
Place of production: Nuremberg
Inscription: hitelesítő- és mesterjegy ( Rosenberg 3. Nr. 3687/b, Nr. 3756. )
Materials: ivory; shell sheet; silver
Techniques: carved; cast; chased; chiselled; gilded
Dimensions:
height: 39 cm
base diameter: 12 cm
opening diameter: 13 cm
weight: 1625,5 g
During the Renaissance, the connection between masters from the various branches of art, such as between goldsmiths and copper engravers, was close, especially in centres for both art forms. Nuremberg was the citadel of German Renaissance arts and crafts and home to one of the greatest artistic personalities of the age, Albrecht Durer (1471–1528). The “Dresden” pattern book of 1507 contained nearly twenty cup designs made for the town’s esteemed goldsmith, Ludwig Krug (active: 1522–1532). Such a pattern was certainly used in making this decorative cup with cover from c. 1520, as its structure and details repeat motifs found in the drawings. The base is decorated with naturalistic leaves and vines, while the stem imitates a tree trunk. The rich and varied decoration continues on the body and cover of the cup, which contain appliqued reliefs carved in ivory and figural depictions engraved in seashell plates. A unique duality prevails in terms of iconography, as mythological scenes alternate with biblical ones. The allegorical interpretation, a characteristic feature of the Renaissance style, creates a connection between the compositions. The “Judgment of Paris” and the “Fall of Adam” are based on engravings by Durer. The accompanying Latin text, however, imbues the widely recognized themes with allegorical content. A similar masterpiece by Ludwig Krug is housed in the basilica of St Anthony in Padua.

Literature

  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 20. (Békési Éva)
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 140. (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Mikó Árpád: Jankovich Miklós (1773-1846) gyűjteményei. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2002. - Nr. 69
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fém 69.
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/86.
  • a kiállítást rendezte: Szilágyi András, Békési Éva: Nürnbergi ötvösmunkák: XV-XIX. század. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1992. - Nr. 2. és borítókép
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 160. (Szigethy András)
  • Szerk.: Voit Pál: Ötvösművészet. Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - és 25. kép (Weiner Piroska, Lovag Zsuzsa)
  • Szerk.: Miklós Pál: Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményei. Magyar Helikon, Budapest, 1979. - p. 49
  • szerző: Hayward J.F.: Virtuoso Goldsmiths and the Triumph of Mannerism 1540-1620. Sotheby Parke Bernet Pubns, London, 1976. - 270. kép
  • Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum 1872-1972. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 99.
  • Szerk.: Voit Pál, Csernyánszky Mária: Az Iparművészeti Múzeum mesterművei. 1896-1946. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1946. - p. 8.
  • Falke, von Otto: Silberarbeiten von Ludwig Krug. Pantheon, 11. (1933). 1933. - 189-194.
  • Pulszky Károly, Radisics Jenő: Az ötvösség remekei a Magyar Történeti Ötvösműkiállításon. Franklin Társulat Könyvnyomdája, Budapest, 1885. - p. 89-90. és kép
  • Szerk.: Pulszky Károly, Radisics Jenő: A magyar történeti ötvösmű-kiállítás lajstroma. Franklin Társulat Könyvnyomdája, Budapest, 1884. - III. terem, 2. szekrény, Nr. 4.