Standing cup with cover - the seven allegoric figures of liberal arts

Metalwork Collection

Accession Nr.: 17616.a-b
Artist/Maker:
Petzolt, Hans (1551 - 1633)
Place of production: Nuremberg
Inscription: jelzetlen
Materials: silver-gilt
Techniques: cast decoration; chased; chiselled
Dimensions:
height: 34 cm
base diameter: 10 cm
átmérő (fedél): 11,6 cm
weight: 484 g
The standing female figure of the finial of this excellent Renaissance goldsmith work made in Nuremberg is an allegory of one of the Christian virtues (Temperantia, temperance). On the tankard’s body, the seven allegoric figures of liberal arts composed into a rich, diverse frame can be found. Under them, within a simple scroll there is a legend in capitals: GRAMMAT/ICA/, DIALECT/ICA/, RHETOR/ICA/, ARTIMET/ICA//!/, MUSSICA/!/, GEOMETR/IA/, ASTROLOG/IA/. On its base there is a male portrait within an enclosed coin, the legend of GEORGEN ROEMER An 1580 and the initials of Nuremberg coin cutter Valentin Maler. The inside of the cover features an enamelled family coat of arms and the initials of the original owner, of Nuremberg citizen Georg Römer. The chased decoration follows the compositions of Jost Amman’s pen and wash drawings made around 1560. There is a marked analogue by Hans Petzolt in the Musée de Cluny in Paris. The body of that features female figures personating the seven Christian virtues the master also made them following the sketches of Jost Amman.

Literature

  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 109. (Szilágyi András)
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 215.
  • a kiállítást rendezte: Szilágyi András, Békési Éva: Nürnbergi ötvösmunkák: XV-XIX. század. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1992. - Nr. 9.
  • szerző: Szilágyi András, Ács Piroska: Művészet és Mesterség. Fémművesség. Múzsák Közművelődési Kiadó, Budapest, 1989. (Szilágyi András)
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 163. (Szilágyi András)
  • Szilágyi András, O'Dell-Franke Ilse: Jost Amman und Hans Petzolt : Zeichnungsvorlagen für Goldschmiedewerke. Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien, 79. (1983). 1983. - 93-105.
  • Szerk.: Miklós Pál: Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményei. Magyar Helikon, Budapest, 1979. - p. 54.
  • Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 122.
  • Somogyi Árpád: Ötvösművek, ékszerek és az Esterházy kincs. Kiállítás az Iparművészeti Múzeumban. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1963.
  • Szerk.: Voit Pál, Csernyánszky Mária: Az Iparművészeti Múzeum mesterművei. 1896-1946. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1946. - p. 13.
  • Böhm Ernst: Hans Petzolt: ein deutscher Goldschmied. Mu¨nchen, 1939. - p. 26.
  • Szerk.: Csányi Károly: Az Országos Magyar Iparművészeti Múzeum gyűjteményei - az iparművészet rövid történetével. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1926. - Nr. 90.
  • Rosenberg Marc: Der Goldschmiede Merkzeichen. Bd. 3. Frankfurt/M, 1925. - Nr. 4003/w.
  • Pulszky Károly, Radisics Jenő: Az ötvösség remekei a Magyar Történeti Ötvösműkiállításon. Franklin Társulat, Budapest, 1885.
  • Szerk.: Pulszky Károly, Radisics Jenő: A magyar történeti ötvösmű-kiállítás lajstroma. Franklin Társulat, Budapest, 1884. - III. terem, p. 149., Nr. 4.