Accession Nr.: 15687
Date of production:
second half of the 17th cent.
Place of production: Hungary
Materials: linen; silk yarn; silver thread
Techniques: Kazul embroidery (Persian stitch); metal thread embroidery; two-sided satin stitch
Dimensions:
length: 179 cm
width: 36,5 cm
On the sheet trimming, vertical and diagonal flower bushes are lined up, one next to the other. On the middle stalks of the two types of symmetrical flower bushes springing from a heart, as well as on their swirling stalks leaning to two directions are pomegranates between the stalks serrated leaves lean out the stalks are decorated with small pins. The structure of the embroidery – symmetric flower bushes placed one next to another and their motifs, the serrated leaves of the bushes and the pomegranates are all of Turkish style. The pomegranates surrounded by two serrated leaves on the bottom became known in Hungary as the border patterns of Persian and Turkish carpets. The mature, perfect lines of the embroidery and the perfect execution tell us about a professional embroiderer. A simpler, later version of the pattern is seen on one of the 19th century sheet borders of the Museum of Applied Arts.

Literature

  • Szerk.: Mikó Árpád, Verő Mária: Mátyás király öröksége. Késő reneszánsz művészet Magyarországon (16-17. század). Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2008. - Nr. VIII.7 (Erdei Lilla)
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 122. (László Emőke)
  • László Emőke: Magyar reneszánsz és barokk hímzések. Vászonalapú úrihímzések. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2001. - Nr. 36.
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - textil 20.
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/36.
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 420. (László Emőke)