Photo frame
Accession Nr.: | 51.1304.1 |
---|---|
Artist/Maker: |
Belmonte, Leo (1870 - 1956) / manufacturer Nagy, Sándor (1869 - 1950) / designer |
Place of production: | Veszprém |
Inscription: | a képmező alatt középen: NS; a jobb sarokban: BL |
---|---|
Materials: | incised and painted calfskin; moire silk |
Dimensions: |
height: 22,5 cm
width: 21 cm
|
The work, created in the spirit of the Gödöllő artist colony, reflects the philosophy and credo of the founder masters, Sándor Nagy and Aladár K. Kriesch: their relation to nature, the healthy lifestyle they had implemented with their families, getting rid of the rigid chains of bourgeois life. The figures of Adam and Eve are the symbols of returning to nature, to the once-beheld Paradise. The subject it is related to is a contemporary Bible binding, on which the first pair of men can be seen.
The two figures are placed on the right and left hand sides of the frame tendril-like branches run across it, and a giant serpent biting into its tail, a symbol of eternity in antiquity. The gently stylised floral ornaments, wavy lines and convolvulus were also typical of other leather works, graphics and illustrations of Sándor Nagy. The master designed several leather items, mostly executed by Leo Belmonte of Swedish descent.
Literature
- Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 106 (Horváth Hilda)
- Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - bőr, papír 5.
- Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 9.227. (Prékopa Ágnes)
- Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 279. (téves ltsz.mal)