Accession Nr.: 6821
Artist/Maker:
Tarján (Huber), Oszkár (1975 - 1933)
Date of production:
ca. 1900
Place of production: Budapest
Inscription: jelzetlen
Materials: false pearl; silver
Techniques: émail cloisonné de plique; gilded
Dimensions:
height: 9 cm
width: 5,2 cm
The large pendant resembles an upturned arrow, with the hanger applied on the top and a false pendent pearl hanging down from the bottom. The two sides of the heart-shaped top are three-lobed. The bottom part of the arrow is enriched with a double ring at the back, and a lyre-shaped ornament on the side. There is a small, stylized, red heart at the end of the arrow. The enamel decoration is dominated by the different shades of vivid blue. The colours and the frogs-and- loops-like motifs between the outline of the arrow show the influence of Hungarian folk art, just like the pendant with Cat. No. 9.175. Originally it was equipped with a twisted, silvergilt chain of a clasp. It was exhibited at the 1901 Christmas exhibition of the Society for Applied Arts. For the exhibited “enamelled jewelleries of new shape, decorated with artistic taste and at low price”. Oszkár Tarján received a State Applied Art Medal, together with ironsmiths Forreider and Schiller, Budapest and the Torontál Carpet Factory Ltd.

Literature

  • A mi szecessziónk. A kiállított műtárgyak jegyzéke. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 32.
  • Szerk.: Götz Eszter: Körülöttünk. Ipar- és Tervezőművészet / Nemzeti Szalon. Magyar Művészeti Akadémia, Budapest, 2017. - p. 8.
  • Szerk.: Gálos Miklós, Csenkey Éva: A szecesszió mesterei az Iparművészeti Múzeumban. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 3.12 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Csenkey Éva, Gálos Miklós: Tiffany & Gallé e i maestri dell'art nouveau nella collezione del Museo di Arti Applicate di Budapest. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 3.12.
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 97 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Dózsa Katalin: Az áttörés kora. I-II. Bécs és Budapest a historizmus és az avantgárd között (1873-1920). Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2004. - Nr. 3.2.46.
  • Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 9.177 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/102/b.
  • szerző: Prékopa Ágnes: Európai zománcművesség a középkortól a szecesszióig. Válogatás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1991. - Nr. 97.
  • Szerk.: Voit Pál: Ötvösművészet. Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - 49. kép (Weiner Piroska)
  • Szerk.: Ráth György, Divald Kornél: A zománc. Az iparművészet könyve. III. Athenaeum Kiadó, Budapest, 1912. - XXXII. melléklet (felső kép) (Mihalik József)