Overcoat (mente) - from the wardrobe of Count Pál Esterházy
Materials: | coral; pillow lace of gilt silver thread; silk fabric |
---|---|
Techniques: | brocaded with silver gilt thread; decorated with coral beads; raised embroidery |
Dimensions: |
length: 111 cm
shoulder width: 51 cm
|
The mente ends above the knees, is straight cut and flared below the waist. It has an upright collar, with straight cut shoulders. The sleeves longer than the arms stress its oriental character — they reach almost to the bottom of the dress. On both sides are slit pockets. The material is greenish-yellow silk lanciered with gold thread. On the surface of the textile the gold thread is dominant, while the silk threads give the inner pattern and contours. On a diagonal net base is a symmetrical pattern: a palmette growing out of foliage on the perpendicular stem are leaves bending in two directions. The stem bending downwards has two smaller and in the middle, a larger palmette, surrounded by foliage. An analogous textile is to be found in the Kunstgewerbemuseum in Cologne. The collar is decorated with pillow lace of a ground net with rosettes, and there is the same decoration on the front, bottom, side-slit and pocket. On the breast are five pairs of pomegranates with raised work, standing horizontally, with silver leaves. The embroidery is laid flatstitch, in geometrical pattern. The spine of pomegranates and leaves and their border are decorated with rows of corals. At the endings of the stems of the pomegranates are black enamelled buttons, on the other side golden trimming loop. The slit of the sleeve fastens with three trimming buttons made of gold thread and loops. The lining is brocaded with metal wire, and is of light-brown silk cloth. Four longitudinal stripes with different patterns are repeated on it. The description of the 1725 inventory of the Esterhazy family in Frakno is: "Yellow mente with gold and silver lace, five golden buttons and red enamelled rosettes with rubies." (Inventarium Thesauri Fraknensis Anno 1725. Almarium Sub Nris. 79 et 80. Nro. 7. — Inventory of the museum of Applied Arts 236 / 1957.). According to tradition it was the bridal mente of Pal Esterhazy.
Literature
- Katona Edit, Tompos Lilla: Gyöngy az úri és népi öltözködésben. Cser Kiadó, Budapest, 2016[!2015]. - Nr. 58.
- Szerk.: Szilágyi András: Metallic Thread Lace Ornaments on the Textiles of the Esterházy Treasury. Ars Decorativa 28, 2012. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2012. - 55-74:65. (Erdei Lilla)
- Szerk.: Pásztor Emese: Az Esterházy-kincstár textíliái az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 17. (Tompos Lilla)
- Szerk.: Szilágyi András: Esterházy-kincsek. Öt évszázad műalkotásai a hercegi gyűjteményből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 60. (Tompos Lilla)
- Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - textil 8.
- Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/41/b.
- Szerk.: Szilágyi András, Péter Márta: Barokk és rokokó. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1990. - Nr. 5.17. (Tompos Lilla)
- Radvánszky Béla: Magyar családélet és háztartás a XVI-XVII. században. I. (Reprint). Helikon Kiadó, Budapest, 1986. - 237. kép
- Höllrigl József: Magyar viselettörténeti kállítás. Leíró lajstrom. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1938. - p. 15. Nr. 13.
- Az 1896-iki Ezredéves Országos Kiállítás. A Történelmi főcsoport hivatalos katalógusa. Kosmos Műintézet, Budapest, 1896. - Nr. 4401.