Accession Nr.: 18135
Artist/Maker:
Dékáni, Árpád (1861 - 1931) / designer
Markovits, Mária (1875 - 1954) / manufacturer
Manufacturer: Halas Lace Workshop
Inscription: nincs
Materials: flax yarn; silk yarn
Techniques: lace stitch; weaving stitch
Dimensions:
height: 23 cm
width: 45 cm
width: 12,5 cm
The whole surface of the fan is filled with three peacocks with spread tail feathers, pictured from the front. This decorative bird has had a symbolic meaning since ancient times both positive and negative characteristics have been associated with it. It is the symbol of pride and arrogance, as well as beauty and immortality. In Hungarian applied arts and folklore, especially in textile art, the peacock was a popular theme, yet the pattern book from the 16th century onwards pictured the bird in the profile, usually in a pair. The frontal picture of the peacock became fashionable with the Art Nouveau and was often used on jewellery, where the «plume of peacock» motif is done in precious stones. Dékáni followed the new trend, replacing precious stones with extremely delicate, coloured silk threads.

Literature

  • szerző: Vadas József: A magyar iparművészet története. A századfordulótól az ezredfordulóig. Corvina Kiadó, Budapest, 2014. - 40. kép
  • Szerk.: Csenkey Éva, Gálos Miklós: Tiffany & Gallé e i maestri dell'art nouveau nella collezione del Museo di Arti Applicate di Budapest. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 3.15.
  • Kaplan Wendy: The Arts and Crafts Movement is Europe and America. Los Angeles Country Museum of Art, Los Angeles, 2004. - 156+317.p. Nr.5.15.
  • Szerk.: Éri István: A magyar szecesszió csipkéi - színes varrott csipkék. Restaurálási tanulmányok Timárné-Balázsy Ágnes emlékkönyv. Pulszky Társaság - Magyar Múzeumi Egyesü, Budapest, 2004. - 106. (László Emőke)
  • Szerk.: Dózsa Katalin: Az áttörés kora. I-II. Bécs és Budapest a historizmus és az avantgárd között (1873-1920). Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2004. - Nr. 3.2.53.
  • Szerk.: Dózsa Katalin, Hergovich Marianne: Zeit des Aufbruchs. Budapest und Wien zwischen Historismus und Avantgarde. Wien - Milan, 2003.
  • Szerk.: Dózsa Katalin, Hergovich Marianne: Zeit des Aufbruchs. Budapest und Wien zwischen Historismus und Avantgarde. Wien - Milan, 2003. - 345.old.
  • Maros Donka Szilvia: Bájos semmiségek. Az Iparművészeti Múzeum legyezőgyűjteménye (1700-1920). Balassi Kiadó - Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2002. - Nr. 211.
  • László Emőke, Pásztor Emese, Szakál Aurél: Halasi csipke. Halasi Csipke Alapítvány, Kiskunhalas, 2000. - Nr. 10.
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - textil 82.
  • Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 9.58 (László Emőke)
  • László Emőke: A halasi csipke megteremtői: Dékáni Árpás és Markovits Mária Magyar Iparművészet, 1994/4. 1994. - 11-13.old.
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/39.
  • Earnshaw Pat.: Outlines and Stiches. Guilford, 1992. - 58.old.5.kép
  • Oberschall Magda: Országos Magyar Iparművészeti Múzeum. Vezető a múzeum gyűjteményeiben. Csipkeművészet. Athenaeum Kiadó, Budapest, 1932. - ii.fejezet
  • Oberschall Magda: Csipkeművészet. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1932. - 20.old.
  • The Studio. 1908.szept.. - 284