Accession Nr.: 10593
Artist/Maker:
Dékáni, Árpád (1861 - 1931) / designer
Markovits, Mária (1875 - 1954) / manufacturer
Manufacturer: Halas Lace Workshop
Inscription: nincs
Materials: flax yarn; silk yarn
Techniques: lace stitch; weaving stitch
Dimensions:
length: 31 cm
width: 11,5 cm
The pair of birds standing on the two sides of the tree of life has been present as a motif in all branches of art, from ancient times. At first it had a symbolic meaning, e.g. in ancient mythology the dove was the symbol of love in Christian art it was the symbol of purity, fidelity and peace. In folklore, the dove is one of the most popular motifs in embroidery, pottery or woodcarving. Dékáni used the folkloric interpretation but instead of the tree of life, the doves flank a richly packed fruit bowl. The symmetrical dove pairs are separated by a flower-pot-like motif. The top edge of the lace is straight the bottom is curved, enriched with picots.

Literature

  • Szerk.: Éri István: A magyar szecesszió csipkéi - színes varrott csipkék. Restaurálási tanulmányok Timárné-Balázsy Ágnes emlékkönyv. Pulszky Társaság - Magyar Múzeumi Egyesü, Budapest, 2004. - 109. (László Emőke)
  • Szerk.: Dózsa Katalin: Az áttörés kora. I-II. Bécs és Budapest a historizmus és az avantgárd között (1873-1920). Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2004. - Nr. 3.2.55.
  • Szerk.: Dózsa Katalin, Hergovich Marianne: Zeit des Aufbruchs. Budapest und Wien zwischen Historismus und Avantgarde. Kunsthistorisches Museum, Wien, 2003. - p.346.
  • László Emőke, Pásztor Emese, Szakál Aurél: Halasi csipke. Halasi Csipke Alapítvány, Kiskunhalas, 2000. - Nr. 8
  • László Emőke: A halasi csipke megteremtői: Dékáni Árpád és Markovits Mária Magyar Iparművészet, 1999. 1999. - p.10.
  • Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 9.53 (László Emőke)
  • Éri Gyöngyi: L'Art 1900 en Hongrie. Petit Palais, Paris, 1977. - Nr. 436.
  • Mintalapok. Új Folyam, I./IX/.33.. Magyar Iparművészeti Társulat, Budapest, 1903.