Accession Nr.: 6956
Place of production: Moscow
Materials: silver-gilt; wood
Techniques: niello
Dimensions:
height: 17 cm
width: 13,5 cm

The decoration process also known as Tula-enamel is known as the typical Russian goldsmith technique of the nineteenth century, following Italian Renaissance examples. The main idea of the decoration similar to enamelling is to slush a black dollop containing a mixture of copper, sulphur, borax, silver and lead into the chiselled silver or gold plate. After polishing the pattern stands out of the background. On the sides of the rococo coffee pot bucolic scenes can be found within scrolls: a dame having a coffee with a cavalier a peasant and peasant girl with a basket of fruits. Its pouring lip features stylised ornaments of barnacles and leaves.

Literature

  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 53. (Békési Éva)
  • szerző: Horváth Hilda: Iparművészeti kincsek Magyarországon. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2000. - Nr. 28. és kép
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fém 43.
  • Szerk.: Voit Pál: Ötvösművészet. Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - 33. kép (Weiner Piroska)
  • Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 282.
  • Szerk.: Pogány Ö. Gábor: Világi orosz ötvösmunkák a XVIII-XIX. századból. A magyar és az orosz iparművészet történeti kapcsolatáról. Budapest, 1954. - p. 84. (Héjjné Détári Angéla)
  • Szerk.: Csányi Károly: Az Országos Magyar Iparművészeti Múzeum gyűjteményei - az iparművészet rövid történetével. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1926. - Nr. 93.
  • Szerk.: Pasteiner Gyula: Művészi Ipar, 1. (1885-86). Budapest, 1885. - p. 425.
  • Layer Károly: Az O.M. Iparművészeti Múzeum gyűjteményei. A külföldi fémművesség. Magyar Iparművészet, 18. (1915). Budapest, 1915. - Nr. 174. kép