Accession Nr.: 8546
Date of production:
1500-1525
Materials: wool
Techniques: Ghiordes (symmetrical or Turkish) knots
Dimensions:
height: 194,5 cm
width: 115 cm
konts: 1092 csomó/dm2

Research literature calls the type of early Ottoman carpets adorned with infinite geometric arabesques typically present in the German painter Hans Holbein the Younger’s (1497/98–1543) paintings Holbein carpets. Two kinds of ornament are known in the fields of the Holbein carpets: the large pattern and the small pattern. The most famous specimen of the Holbein carpets embellished with infinitely repeated tiny patterns is in Holbein’s Portrait of the Merchant Georg Gisze painted in London in 1532 (Berlin, Staatliche Museen, Gemäldegalerie). The central field of these carpets is filled with two alternating motifs strung up on vertical and horizontal axes on a dark blue, dark green or rarely on a red ground: one motif is an octagon framed by a braided interlace (Holbein-göl) and the other is a cruciform four-lobe medallion with arabesque pattern. The border of the field is usually a Kufic frieze composed of the stylized Arabic Kufi characters. From the two small-pattern Holbein carpets in the Museum of Applied Arts this one with the red ground – itself a rarity – is unique in its completeness, with only its lower edge having been formerly complemented. Its proportionate motifs and harmonious colour pairs – the red field in a light frame and the green complementary colours of the arabesque grid, as well as the line of gol motifs with light centres – produce a calm and balanced effect.

See also: Museum With No Frontiers

Literature

  • Szerk.: Pásztor Emese: "Erdélyi török szőnyegek" az Iparművészeti Múzeum 1914. évi kiállításán és a források tükrében. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2020. - Nr. 3.
  • Szerk.: Plessen, von Marie-Louise: Művészet mindenkinek: A Victoria and Albert Museum. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2012. - Nr. 361.
  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 14. (Pásztor Emese)
  • szerző: Pásztor Emese: Oszmán-török szőnyegek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2007. - Nr. 3.
  • Franses Michael: In Praise of God: Anatolian Rugs in Transylvanian Churches. Sakip Sabanci Museum, Istanbul, 2007. - Nr. 4.
  • szerző: Batári Ferenc: Oszmán-török szőnyegek. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményei I. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - p. 38. Nr. 5.
  • Szerk.: Gerelyes Ibolya: Nagy Szulejmán és kora. Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 105. (Batári Ferenc)
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/49.
  • Szerk.: Layer Károly, Mihalik Sándor, Csernyánszky Mária: Régi kisázsiai szőnyegek kiállítása. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1935. - Nr. 1.
  • Csányi Károly: Magyar Szőnyegkedvelők Egyesületének régi keleti szőnyegkiállítása az Orsz. Magyar Iparművészeti Múzeumban. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1924. - Nr. 2.
  • szerző: Csányi Károly, Csermelyi Sándor, Layer Károly: Erdélyi török szőnyegek kiállításának leíró lajstroma. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1914. - p. 16. Nr. 3.