Group of statues - Chronos and Lachesis, Allegory of Mortality and Eternity

Metalwork Collection

Accession Nr.: 4864
Artist/Maker:
Troger, Simon (1683 - 1768)
Date of production:
ca. 1740
Place of production: Munich
Materials: ivory; walnut wood
Techniques: carved
Dimensions:
height: 54,5 cm
width: 34 cm
diameter: 24 cm
Of the great masters of late baroque South German sculpture, Simon Troger (1683–1768) was held in particular esteem by his contemporaries. He was commissioned by persons of the highest rank, and made many of his works for Elector Maximilian III of Bavaria (1727–1777). A feature of his work which marks him out from other craftsmen is his choice of combination of noble and exotic materials. This is also true for this composition, which is also remarkable for its subject. The choice of subject and the artistic formulation of the two figures, seated side by side, express a curious duality of contrapuntal but mutually interdependent ideals and visions. The old, bearded male figure Chronos is the embodiment of the passage of time, as indicated by his traditional attributes – hour-glass and scythe with a wheel, symbols of the inexorability of death. The ancient goddess seated to his left, fixing him with her gaze is Lachesis, the embodiment of timeless, mortality-defying “eternal” female beauty this is indicated by the attribute held in her raised right hand, the snake biting its own tail, the symbol of eternal truth. The main figures are accompanied by three putti, two hovering in the air and one lying in the foreground, and the composition is framed by a pedimented back wall with drapery. An analogous composition, with similar formulation, also by Simon Troger, is held in the Tiroler Landesmuseum in Innsbruck.

Literature

  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 81. (Szilágyi András)
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 13. (Szilágyi András)
  • Szerk.: Fejős Zoltán: Időképek. Néprajzi Múzeum, Budapest, 2001. - p. 26.
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/106.
  • Szerk.: Szilágyi András, Péter Márta: Barokk és rokokó. Az európai iparművészet stíluskorszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1990. - Nr. 4.18. (Maros Donka Szilvia)
  • főszerkesztő: Weiner Mihályné, Jakabffy Imre: Simon Troger két elefántcsont szoborcsoportja. Az Iparművészeti Múzeum Évkönyvei VII, 1964. Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, Budapest, 1964. - 91-105. (Nékám Lajosné)
  • Szerk.: Csányi Károly: Az Országos Magyar Iparművészeti Múzeum gyűjteményei - az iparművészet rövid történetével. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1926. - Nr. 88.
  • Pulszky Károly, Schickedanz Albert: Kalauz az Iparművészeti Museum gyűjteményeihez. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1877. - p. 69., Nr. 22.
  • Kubinyi Péter: Cimeliotheca Musei nationalis Hungarici, sive catalogus historico-criticus antiquitatum, raritatum, et pretiosorum. Buda, 1825. - p. 54., Nr. 31.