Gold snuffbox - with miniature of George IV, King of England

Metalwork Collection

Accession Nr.: E 65.85.1-2
Artist/Maker:
Bone, Henry / portrait
Place of production: London
Inscription: mesterjegy (Rosenberg 7209)
fedelében és aljában 2-2 jegy: „IN” és egy lépő oroszlán.
a szelence aljának peremén egymás mellett 6 ötvösjegy
Materials: gold (22 carats)
Techniques: cast; chiselled; enamel; engraved decoration
Dimensions:
height: 3,7 cm
length: 9,2 cm
width: 7 cm
weight: 390 g
In 1822, Sir Thomas Lawrence (1769–1830), the outstanding master of English portrait painting, made a full-figure portrait of George IV (regent: 1811–1820, ruled: 1820–1830). In the portrait, today preserved at the Wallace Collection in London, the seated ruler wears the insignia of the Order of the Golden Fleece at his neck, and the Order of the Garter on his chest. Several copies were made of this composition, some in enamel paint. Henry Bone (1755–1834), an outstanding master of enamel paint, is the master of the small image on top of this gold box. While the large oil painting by Lawrence presented a realistic image of the then 60-year-old George IV, Bone in this miniature made him look considerably younger, although the miniature was painted in 1828 thus six years after its prototype was painted. The 22-carat golden box is the work of John Northam, who was active in London between 1793 and 1830. One of the short sides of the box shows Poseidon, the god of the sea, while on the other is Amphitrite (wife of Poseidon) seated on the back of a dolphin. Both are in the company of tritons and naiads. On the longer front side of the box, surrounded by allegories of Peace and War, the Order of the Garter and the initials of George IV can be seen. On the back side human and animal figures representing the four continents (Europe, Asia, Africa, and America) are depicted. The coat of arms of George IV seen on the bottom refers to his power. The original owner of the portrait box was Pal Antal Esterhazy (1785–1866). As the ambassador of the Habsburg Empire, he probably received it as a personal gift from the king.

Literature

  • Szerk.: Szilágyi András: Műtárgyak a fraknói Esterházy-kincstárból az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2014. - Nr. I.35. (Szilágyi András)
  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 106. (Ács Piroska)
  • Szerk.: Szilágyi András: Esterházy-kincsek. Öt évszázad műalkotásai a hercegi gyűjteményből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 123. (Békési Éva)
  • Szerk.: Szilágyi András: Hungary's heritage: princely treasures from the Esterházy Collection from the Museum of Applied Arts. Paul Holberton, London, 2004. - Nr. 26.
  • Szilágyi András: Die Goldschmiedearbeiten Esterházy-Schatzkammer. Von Bildern und anderen Schätzen - Die Sammlungen der Fürsten Esterhazy. 1999. - 13. kép
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fém 90.
  • szerző: Ács Piroska: Szelencék titkai. Helikon Kiadó, Budapest, 1994. - p. 55. Nr. 10. és kép
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/100.
  • szerző: Szilágyi András: Az Esterházy-kincstár. Helikon Kiadó, Budapest, 1994. - p. 50.
  • Szerk.: Szilágyi András: Aranyszelence IV. György angol király udvarából. Ars Decorativa 14, 1994. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - és képek (Ács Piroska)
  • Szerk.: Galavics Géza: A fraknói Esterházy-kincstár a történeti források tükrében. Magyarországi reneszánsz és barokk. Művészettörténeti tanulmányok. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975. - p. 503. (Héjjné Détári Angéla)
  • Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum 1872-1972. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 319.