Accession Nr.: 6820
Artist/Maker:
Tarján (Huber), Oszkár (1975 - 1933)
Date of production:
ca. 1900
Place of production: Budapest
Inscription: jelzetlen
Materials: almandine; silver
Techniques: filigree enamel; gilded
Dimensions:
length: 6,5 cm
width: 6,5 cm
length: 7,4 cm
weight: 17,1 g

Oszkár Tarján (Huber) (1875–1933) was an outstanding designer and maker of Hungarian Art Nouveau goldsmith works, who after studying in Munich became a pupil of the famed Parisian jeweller René Lalique (1860–1945). He thus had first-hand knowledge of Art Nouveau trends in jewellery. This remained a major source of inspiration for him, but he achieved his greatest Hungarian and international success with his work in the Hungarian spirit. His breakthrough came at the 1902 Turin International Exhibition of Modern Decorative Arts, in the form of a gold medal. The bouquet is composed in a rounded form made from stylised flowers, the decoration of which is made by small fields of filigree enamel. The almandine pendant placed in between the leaves is inherited from baroque pendants. The decorative ornaments resemble embroidery on the felt cloak of Hungarian shepherds, and thus represent a Hungarian direction quite unlike French Art Nouveau style.

Literature

  • A mi szecessziónk. A kiállított műtárgyak jegyzéke. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 33.
  • Pandur Ildikó: A mi szecessziónk. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 30.
  • Szerk.: Csenkey Éva, Gálos Miklós: Tiffany & Gallé e i maestri dell'art nouveau nella collezione del Museo di Arti Applicate di Budapest. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 3.13.
  • Szerk.: Gálos Miklós, Csenkey Éva: A szecesszió mesterei az Iparművészeti Múzeumban. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 3.13
  • Szerk.: Plessen, von Marie-Louise: Art and Design for All. The Victoria and Albert Museum. Kunst- und Ausstellungshalle, Bonn, München, 2011. - Nr. 360
  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 128. (Simonyi István)
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 96 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Dózsa Katalin: Az áttörés kora. I-II. Bécs és Budapest a historizmus és az avantgárd között (1873-1920). Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2004. - Nr. 3.2.44.
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fém 26.
  • Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 9.175 (Pandur Ildikó)
  • szerző: Prékopa Ágnes: Európai zománcművesség a középkortól a szecesszióig. Válogatás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1991. - Nr. 96.
  • Meller Simon: Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek gyarapodása. Magyar Iparművészet. (1904. január), VII. évf. 1. (1904). Budapest, 1904. - p. 55/E Fémmunkák.
  • Szerk.: Fittler Kamill: Magyar Iparművészet IV. évfolyam, IV. évf. 5. szám. Magyar Iparművészeti Társulat, Budapest, 1901. - p. 216