Pendant with chain

Metalwork Collection

Accession Nr.: 4542
Artist/Maker:
Lalique, René Jules (1860 - 1945)
Manufacturer: Lalique Crystal Co.
Date of production:
ca. 1900
Place of production: Paris
Inscription: a nőalak haján hátoldalt. : LALIQUE
Materials: corroded glass; diamond; gold
Techniques: plique-a-jour enamel
Dimensions:
length: 37,5 cm
height: 9,5 cm
width: 7 cm
length: 28 cm
weight: 55,4 g

The female nude figure of the pendant is made from etched glass, and is attached to a thin chain passed through the woman’s golden cascade of hair. The shoulders of the figure are covered by a colourful cloak, the bottom of which is decorated with miniature diamonds placed in groups of three among flowers. The artistic composition is executed in a virtuoso technique, especially in the decoration of the cloak. The framework of the cloak is formed by an openwork floral pattern, leafy vines, and flowers, which are filled with greenish, bluish and violet-coloured plique-a-jour enamel. This method results in an effect similar to stained glass windows: when lit from behind, the colours of the enamel gleam. This complex technique of translucent enamel was used in the Middle Ages, but forgotten after the Renaissance. A jeweller, Andre Fernand Thesmar (1843–1912), rediscovered plique-a-jour enamel and began exhibiting objects made using this method in the 1870s. The technique became one of the hallmarks of Art Nouveau jewellery. While Thesmar used opaque enamel, Lalique (1860–1945) worked with translucent plique-a-jour enamel, recognizing its capacity to produce powerful, glowing colours. The inspiration behind the present jewel was the emblematic Parisian dancer of the period, Loie Fuller (1862–1928), whose famed choreography of 1895, the Danse serpentine, was performed in a similar, cloak-like veil.

Literature

  • Pandur Ildikó: A mi szecessziónk. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 27.
  • A mi szecessziónk. A kiállított műtárgyak jegyzéke. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 8.
  • Szerk.: Gálos Miklós, Csenkey Éva: A szecesszió mesterei az Iparművészeti Múzeumban. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 2.12 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Csenkey Éva, Gálos Miklós: Tiffany & Gallé e i maestri dell'art nouveau nella collezione del Museo di Arti Applicate di Budapest. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 2.12.
  • Szerk.: Plessen, von Marie-Louise: Art and Design for All. The Victoria and Albert Museum. Kunst- und Ausstellungshalle, Bonn, München, 2011. - Nr. 359.
  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 127. (Simonyi István)
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 90. (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Imre Györgyi: A modell. Női akt a 19. századi magyar művészetben. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2004. - VIII-25 (Békési Éva)
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fém 24.
  • Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 2.74 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/101.
  • szerző: Prékopa Ágnes: Európai zománcművesség a középkortól a szecesszióig. Válogatás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1991. - Nr. 93. és kép
  • Szerk.: Voit Pál: Övösművészet. Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - 47. kép (Weiner Piroska)
  • Szerk.: Miklós Pál: Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményei. Magyar Helikon, Budapest, 1979. - 18. kép
  • Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum 1872-1972. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 363.