Accession Nr.: 76.191.1
Artist/Maker:
Feure, Georges de (1868 - 1943) / designer
Rapoport (Rappaport), Jakab (1865 - 1955) / manufacturer
Date of production:
ca. 1902
Place of production: Paris; Budapest
Inscription: nincs
Materials: copper; silver plated copper setting
Techniques: cast; enamelled; pressed
Dimensions:
height: 76 cm
base diameter: 44 cm
width: 50 cm
Little is known about the maker of this graceful and characteristically Art Nouveau vase, Jakab Rapoport. Even his date of birth and death are uncertain. His name was mentioned in various forms, and he first appeared at the 1898 Christmas exhibition with enamel objects of various techniques (cloisonne, painted and so-called cloud enamel). He also made designs from goldsmith works, but was most successful with his enamel pieces. At the 1900 World’s Fair he showed objects made according to designs by Sandor Nagy (1869–1950), Gyula Hary (1864–1946) and Odon Farago (1869–1935), among them enamel portraits painted in Limoges style. His international fame was due to his unique technique, the so-called cloud enamel, which resulted in a marbly surface suitable for covering even large surfaces. At the 1900 exhibition of the Viennese Sezession, he was mentioned among the exhibitors of the Parisian „La Maison Moderne” – one of the centres of the new style of applied arts. The mounting of this floor vase was designed by Georges de Feure (1868–1943). This Parisian artist and designer (his real name was Georges Joseph van Sluijters) was one of the outstanding and influential creators of the period and belonged to the gallery of Siegfried Bing (1838–1905), which was opened in 1895 as „La Maison de l’Art Nouveau” (the name became synonymous with the style of the Secession). The floor vase, along with several hundred other objects by Rapoport, received a gold medal at the 1902 Turin International Exhibition of Modern Decorative Arts. The vase was part of the decoration of the Budapest villa of Gyorgy Rath (1828–1905), first director of the Museum of Applied Arts in Varosliget alley, where it stood in the entrance hall.

Literature

  • A mi szecessziónk. A kiállított műtárgyak jegyzéke. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 9.
  • Pandur Ildikó: A mi szecessziónk. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 8 a-c kép, és Nr. 32.
  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 130. (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Horváth Hilda: Egy magyar polgár. Ráth György és munkássága. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 72.
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 77. (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 2.121 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 235.
  • szerző: Prékopa Ágnes: Európai zománcművesség a középkortól a szecesszióig. Válogatás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1991. - Nr. 110.