Accession Nr.: 6825
Artist/Maker:
Tarján (Huber), Oszkár (1975 - 1933)
Place of production: Budapest
Inscription: jelzetlen
Materials: enamel; gold; horn; opal
Techniques: carved; engraved decoration
Dimensions:
height: 10,5 cm
width: 6 cm

One of the most significant representatives of Hungarian jewellery art at the beginning of the 20th century was Oszkár Tarján Huber, who took part in several exhibitions in the early 20th century (such as the Gold Prize in Turin in 1902) and became successful he was also a regular exhibitor of the Christmas exhibition of the Museum of Applied Arts. He revived the enamel technique and his jewellery made with bright enamel soon became known. He frequently turned to Hungarian folk ornaments and decorative heritage. Just like his peers abroad, he also discovered horn as a special material for jewels.

Tarján Huber studied partly in Paris, he knew the works of the French master, René Lalique well, by whose works and motifs he was inspired. This ornamental comb is also a variant of Lalique’s work created in 1898.

Literature

  • A mi szecessziónk. A kiállított műtárgyak jegyzéke. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 27.
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 105 (Horváth Hilda)
  • Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 9.179 (Prékopa Ágnes)
  • Prékopa Ágnes: Tarján (Huber) Oszkár szecessziós ékszerei. Ars Decorativa, 12. (1992). 1992. - p. 133-140.
  • Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 378.
  • Éber László: A karácsonyi kiállítás. Magyar Iparművészet. 1905. - p. 1-28.