Choir-stall - from the castle church of Körmöcbánya
Accession Nr.: | 6980 |
---|---|
Place of production: | Körmöcbánya (Kremnica) |
Materials: | ash inlay; limewood; maplewood inlay; pinewood base; walnut wood veneer |
---|---|
Techniques: | carved; tarsia a incastro decoration |
Dimensions: |
height: 282 cm
width: 593 cm
depth: 132 cm
|
Developed in the early 14th century, the stallum, a type of church furniture consisting of a (generally double) row of seats placed against the sides of the chancel in cathedrals and abbey churches, underwent a sudden change in purpose and use in the Renaissance period. From that time, this large-sized piece of furniture appeared not only in the chancel, but also in the inner space of town parish churches, in the nave for the most part. In this case it served to accommodate leading figures of the town at the time of services.
This change is shown by the piece of furniture shown here, an outstanding creation of late Renaissance furniture art in Hungary which was made for the magistracy of Körmöcbánya, in 1620 according to the date featured on it. Although the carving of the seat backs still preserves late Gothic reminiscences, this piece of church seating is a very fine example of North Italian Lombard Mannerism reaching Hungary by way of South German mediation. Instead of the mosaic-like effect of early geometrical inlay, here already arabesquepattern inlay embellishments appear that are reminiscent of metal mountings. For the execution of the design, new techniques were employed, the so-called ‘double-sheet’ procedure: light and dark sheets of veneer – usually walnut and maple – were placed on top of one another and the designed pattern cut out of them in one operation using a sharp knife. In this way identical positive and negative shapes were achieved that could be substituted for one another. The dark-on-light and light-on-dark fields produced by means of this extraordinarily rich procedure change continually on our piece, but could of course have been used on other artefacts, too.
Literature
- Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 51. (Vadászi Erzsébet)
- Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Bútorművészet a gótikától a biedermeierig. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2000. - p. 56. (Nr. 14.)
- Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 22.
- Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 361. (Vadászi Erzsébet)
- Windisch-Graetz F.: Renaissance und Manierismus. (Möbel Europas, 2.). München, 1983. - p. 468.
- Szerk.: Jakabffy Imre: Meubles datés. Ars Decorativa 7, 1982. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1982. - 99-144., Nr. 2. (Vadászi Erzsébet)
- főszerkesztő: Weiner Mihályné, Jakabffy Imre: Későreneszánsz magyar ládák a bútorosztály újabb szerzeményei között. Az Iparművészeti Múzeum Évkönyvei IX, 1966. Múzeumi Ismeretterjesztő Központ, Budapest, 1966. - 45-59.; 4. kép (Batári Ferenc)
- Szabolcsi Hedvig: Régi magyar bútorok. I. Főúri és polgári bútorművészet. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1954. - 24. ill. 17.
- Oberschall Magda, Tóth Zoltán: Magyar Nemzeti Múzeum - Országos Magyar Történeti Múzeum: Vezető a történeti gyűjteményekben (Történeti tár, Fegyvertár). Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest, 1938. - p. 51.
- szerző: Layer Károly: Az Országos Magyar Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek leíró lajstroma műtörténeti magyarázatokkal. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1927. - p. 40.
- Kalauz az Országos Magyar Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiben. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1912. - Nr. 87/b
- Szerk.: Ráth György: A bútorművesség emlékei Magyarországon. Az iparművészet könyve. II. Athenaeum Kiadó, Budapest, 1905. - 53. tábla (Éber László)