Child's mente (overcoat) - so called Miklós Oláh mente

Textile and Costume Collection

Accession Nr.: 64.40.1
Date of production:
second half of the 16th cent.
late 16th century
Place of production: Bursa (presumably); Istanbul (presumably); Hungary
Materials: silk fabric (lampas)
Techniques: brocaded with silver gilded thread; patterned with silver thread
Dimensions:
length: 64 cm
shoulder width: 32 cm
The mente – a kind of overcoat – was a typical piece of the Hungarian noblemen’s outfit worn over the dolman in the 16th–17th century. The mente surviving in the Esterházy collection was probably worn by a boy at the age of about 10 years. The cut adopts the pattern of Turkish kaftans. At the hips it is widened by inserts. The long sleeves (“pipe-sleeves”) reaching down to the bottom of the garment are only for decoration the arms were stuck through the openings at the shoulders. There is a broad turned-down collar. The fabric is one of the most finely and proportionately patterned specimens of the most expensive Turkish court silk lampas fabrics (kemha) interwoven with gold and silver threads. The pattern is in the 75 “four-flower” style typical of the Turkish cloths of the period, comprising lines of mandorlas including carnation, rose, tulip and lotus flower. The child’s mente was probably retailored from another garment, as the collar of several pieces and the slightly askance direction of the pattern on the back suggest. Sources reveal that using clothes of valuable fabrics – this time perhaps a Turkish gala kaftan (hil’at) received as a gift – were used for skirts, mente lining, children’s attire or ecclesiastic vestments. Tradition has it that the mente was worn by archbishop of Esztergom Miklós Olah (1493–1568), but recent researches prove that the fabric was produced in the second half of the 16th century the earliest, so the archbishop could not wear it in his childhood. It was probably to enhance the magnificence of the family that the Esterházy’s associated the garment with this notable personage of the past.

Literature

  • Pásztor Emese: Spectacle and Splendour. Ottoman Masterpieces from the Museum of Applied Arts in Budapest. Sharjah Museum of Islamic Civilization, Sharjah, 2016. - Cat. 1
  • Szerk.: Dózsa Katalin: A magyar divat 1116 éve. Absolut Media, Budapest, 2012. - p. 29.
  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 38. (Pásztor Emese)
  • Szerk.: Pásztor Emese: Az Esterházy-kincstár textíliái az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 2. (Tompos Lilla)
  • Szerk.: Szilágyi András: Esterházy-kincsek. Öt évszázad műalkotásai a hercegi gyűjteményből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 30. (Tompos Lilla)
  • Szerk.: Mikó Árpád, Sinkó Katalin: Történelem - kép. Múlt és művészet kapcsolata Magyarországon. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2000. - Nr. VII.6.
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - textil 40.
  • Tompos Lilla: Az Esterházy-kincstár két 16. századi mentéje. Folia Historica, 19. (1994-1995). 1995. - 204-226.
  • Szerk.: Gerelyes Ibolya: Nagy Szulejmán és kora. Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 94. (Pásztor Emese)
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/40. (téves ltsz.mal)
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 424.
  • Radvánszky Béla: Magyar családélet és háztartás a XVI-XVII. században. I. (Reprint). Helikon Kiadó, Budapest, 1986. - 125. kép
  • Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum 1872-1972. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 76. (téves ltsz.mal)
  • Höllrigl József: Magyar viselettörténeti kállítás. Leíró lajstrom. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1938. - p. 13. Nr. 1.; fotó: I/1.
  • Masner Karl: Die Costüm-Ausstellung im K.K. Österreichischen Museum, 1891. J. Lo¨wy, Wien, 1894. - Taf. 11.