Ceremonial dagger

Metalwork Collection

Accession Nr.: E 61.4.1-2
Date of production:
late 16th century
Place of production: Turkey (Ottoman Empire)
Materials: ebony; emerald; ruby; silver; steel; turquoise
Techniques: chased; embossed; engraved decoration; gilded
Dimensions:
length: 38,5 cm
width: 6,8 cm
összsúly: 298 g
During his seventeen-year reign from 1613 to 1629, the Prince of Transylvania, Gabor Bethlen, received numerous diplomatic gifts. These artworks, such as these highly valuable ornamental weapons, came mostly from Istanbul and were delivered by ambassadors from the Sultan’s court. Some of these works later played an important role in the grooming and strengthening of Bethlen’s diplomatic connections. Frequently the prince would present objects he had stored for several years in his treasury in Gyulafehervar (today Alba Iulia, Romania) to various European rulers (usually Protestant ones). The ambassadorial trips abroad were organized and prepared by Count Imre Thurzo (1598–1621), a strong backer of the prince and the energetic head of his foreign policy. Thurzo died unexpectedly in 1621, however, and several diplomatic gifts were never delivered to their intended recipient. Instead they remained in Thurzo’s castle in upper Hungary (Arva, today Oravsky Hrad, Slovakia) and were eventually inherited by Erzsebet Thurzo (1621–1642). The daggers may have met this same fate. Erzsebet Thurzo was barely seventeen when she was married to Istvan Esterhazy (1616–1641), son of the Hungarian palatine, Miklos Esterhazy. These two splendid works of Turkish weapon makers and jewellers were deposited at this time in the treasury of the Esterhazys’ castle in Frakno (today Forchtenstein, Austria), after a brief detour in Transylvania and northern Hungary.

Literature

  • Pásztor Emese: Spectacle and Splendour. Ottoman Masterpieces from the Museum of Applied Arts in Budapest. Sharjah Museum of Islamic Civilization, Sharjah, 2016. - Cat. 25
  • Szerk.: Szilágyi András: Műtárgyak a fraknói Esterházy-kincstárból az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2014. - Nr. II.3. (Kovács S. Tibor)
  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 37. (Szilágyi András)
  • Szerk.: Tanman Baha: Exhibition on Ottoman Art. 16-17th Century Ottoman Art and Architecture in Hungary and in the Centre of the Empire. Istanbul, 2010. - Kat. 14.
  • Szerk.: Szilágyi András: Esterházy-kincsek. Öt évszázad műalkotásai a hercegi gyűjteményből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 6. (Rákossy Anna)
  • Szerk.: Szilágyi András: Hungary's heritage: princely treasures from the Esterházy Collection from the Museum of Applied Arts. Paul Holberton, London, 2004. - Nr. 9. és kép
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fém 83.
  • Schmidt Werner: Im Lichte des Halbmondes. Das Abendland und die türkische Orient. Staatlichen Kunstsammlungen Dresden, Dresden, 1995. - Nr. 50
  • Szerk.: Szilágyi András: Oszmán-török dísztőrök az Esterházy-gyűjteményből. Ars Decorativa 15, 1995. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1995. - p. 75. Nr. 10-11. kép (Gerelyes Ibolya)
  • Szerk.: Gerelyes Ibolya: Nagy Szulejmán és kora. Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. 77. (Pásztor Emese)
  • szerző: Szilágyi András: Az Esterházy-kincstár. Helikon Kiadó, Budapest, 1994. - p. 84.
  • Szerk.: Galavics Géza: A fraknói Esterházy-kincstár a történeti források tükrében Magyarországi reneszánsz és barokk. Művészettörténeti tanulmányok. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975. - 494 (Héjjné Détári Angéla)