Electric table lamp - with the figure of the dancer Loie Fuller

Metalwork Collection

Accession Nr.: 44
Artist/Maker:
Larche, Raoul François (1860 - 1912)
Date of production:
ca. 1900
Place of production: Paris
Inscription: a táncosnő kilépő lába mellett: SIOT-DECAUVILLE PARIS FONDEUR - RAOUL LARCHE; hátul lent beütve: I 356
Materials: bronze
Techniques: cast; gilded
Dimensions:
height: 46 cm
width: 26 cm

One of the most famed dancers of Paris at the turn of the century was the Americanborn Loie Fuller (1862–1928), who began performing at the Folies Bergere in 1892. For her special choreography, such as the famous serpentine dance, she used various accessories including thin veils affixed to a long stick. Her dance theatre operated at the location and for the duration of the 1900 Paris World’s Fair. Her dance was preserved by one of the inventions of the period, motion picture. She inspired most artists of her period, and she appears on several artworks of the age.

Parisian sculptor Raoul Francois Larche (1860–1912), a gold medal winner of the 1900 World’s Fair, made several small sculptures in addition to public statues, including models for the porcelain manufactory of Sevres. The figure of Loie Fuller often appears in his work, in particular in his bronze table lamps, which were multiplied in several versions by the Parisian foundry-house Siot-Decauville. The lamp in the Museum of Applied Arts depicts the smiling dancer with long, flowing hair, in the middle of a twirl, with arms outstretched and a light veil above her head. Folds of the veil provide room for two light sockets. (Light coming from various directions and of different colours played an important role in the choreography of Fuller). This is perhaps the most popular model used by the sculptors and several examples are known. Similar pieces can be found in several public and private collections, for example at the Bayerisches Nationalmuseum in Munich.

Literature

  • A mi szecessziónk. A kiállított műtárgyak jegyzéke. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 15.
  • Pandur Ildikó: A mi szecessziónk. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2018. - Nr. 17.
  • Szerk.: Csenkey Éva, Gálos Miklós: Tiffany & Gallé e i maestri dell'art nouveau nella collezione del Museo di Arti Applicate di Budapest. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 2.13.
  • Szerk.: Gálos Miklós, Csenkey Éva: A szecesszió mesterei az Iparművészeti Múzeumban. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2013. - Nr. 2.13 (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 126. (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 87. (Pandur Ildikó)
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fém 33.
  • Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 2.113 (Pandur Ildikó)
  • Batári Ferenc: Iparművészeti remekek 1900-ból. Az Iparművészeti Múzeum Párizsi Világkiállításon vásárolt tárgyai. Kecskeméti Galéria, Kecskemét, 1988. - Nr. 58.
  • Szerk.: Voit Pál: Bronzművesség. Régiségek könyve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - 21. kép (Lovag Zsuzsa)
  • Szerk.: Vayer Lajos: A Golden Bronze and its Model. Acta Historiae Artium. XX, 1974. Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 1974. (Koós Judith)
  • Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum 1872-1972. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 365.
  • Szerk.: Fittler Kamill: Magyar Iparművészet IV. évfolyam, IV. évf. 5. szám. Magyar Iparművészeti Társulat, Budapest, 1901. - kép