Armchair
Accession Nr.: | 53.12.4 |
---|---|
Artist/Maker: |
Horti, Pál (1865 - 1907) / designer Mahunka, Imre (1859 - 1923) / manufacturer |
Place of production: | Budapest |
The four legs slightly curve outwards. It has plain arm rests and a pierced back support, enriched with five jointed laths in the middle, surmounted by a horizontal top with an upholstered oval in the centre, flanked by carved leaves. The seat and the oval field of the back support are upholstered in light green, striped plush. As parts of a dining room suite, these pieces were also presented at the 1902 Turin Exhibition, as it is verified by contemporary photos.
Literature
- Somogyi Zsolt: A magyar szecesszió bútorművészete. Corvina Kiadó, Budapest, 2009. - Nr. 47.
- Szerk.: Horváth Hilda: Egy magyar polgár. Ráth György és munkássága. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - p. 84.
- Szerk.: Dózsa Katalin: Az áttörés kora. I-II. Bécs és Budapest a historizmus és az avantgárd között (1873-1920). Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2004. - Nr. 3.2.33.
- Szerk.: Szilágyi András, Horányi Éva: Szecesszió. A 20. század hajnala. (Az európai iparművészet korszakai.). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1996. - Nr. 9.4 (Horányi Éva)
- Csenkey Éva, Hadik András, Shinji Kohmoto, Kohmoto Shinji: PANORAMA: Architecture and Applied Arts in Hungary. National Museum of Modern Art, Kyoto, Kyoto, 1995. - Nr. 120
- katalógust összeállította: Éri Gyöngyi, O. Jobbágyi Zsuzsa: Lélek és forma. Magyar művészet 1896-1914. Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1986. - Nr. 928
- Koós Judith: Horti Pál élete és művészete, 1865-1907. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1982. - 26
- Szerk.: Németh Lajos: Magyar művészet: 1890-1919. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1981. - 441.
- Koós Judith: Style 1900. A szecesszió iparművészete Magyarországon. Képzőművészeti Alap Kiadóvállalata, Budapest, 1979. - 93.
- Éri Gyöngyi: L'Art 1900 en Hongrie. Petit Palais, Paris, 1977. - Nr. 450
- A századforduló művészete. István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1965. - Nr. 25
- A torinói kiállítás. Magyar Iparművészet, 5. (1902). 1902. - 166.