Kályhacsempe - I. Ferdinánd király képmásával

Kerámia- és üveggyűjtemény

Leltári szám: 4826
Készítés ideje:
1526 - 1530
Készítés helye: Felső-Magyarország (feltehetően); Bécs (Wien) (feltehetően)
Anyag: cserép
Technika: préselt; vegyesmázas festés
Méretek:
magasság: 22,3 cm
szélesség: 19 cm

Négyzetes alakú, domború mintájú, fehér ón-, és színes ólommázakkal festett kerámia. Homloklapján oszlopos, ívelt keretben I. Ferdinánd király jobbra néző, díszruhás félalakja látható. Nyakában az Aranygyapjas rendjelet viseli, kezében az osztrák és cseh egyesített címer, nyitott koronával a tetején. A csempe párdarabja (ltsz. 4825) I. Ferdinánd felesége, Jagelló Anna királyné balra néző félalakját ábrázolja, kezében a magyar címerrel, a kor spanyol divatja szerinti előkelő díszruhában, díszes főkötőben, széles karimájú kalapbna, nyakában bogláros lánccal.

Az ábrázolás előképe Erhardt Schön nürnbergi mester 1526-ban, I. Ferdinánd trónra lépése alkalmából készült fametszete, amely egy oszlop két oldalán egymás felé fordulva ábrázolja a házaspárt (ld itt).

A csempe készítésének idejét a szakirodalom váltakozóan 1526 vagy 1530 körülire teszi. A készítés helye is vitatott, a vegyesmázas technika alapján nürnbergi, Bécs környéki vagy felvidéki műhely jöhet szóba. Ugyanezzel a domború mintával több kályhacsempe is ismert: a vancouveri University of British Columbia - Museum of Antropology egy olyan sarokelemet őriz, amelynek előlapján I. Ferdinánd teljes, oldallapján pedig Jagelló Anna töredékes portréja látható, a budapestitől kissé eltérő színezéssel (ld. itt). Egy másik, Ferdinándot ábrázoló csempe a lipcsei Grassimuseum-ban (ld itt). Jagelló Annát ábrázoló kályhacsempét őriz a sevres-i Musée National de Céramique, amelyen a portré teljesen egyezik, de a közrefogó két oszlop közül az egyik eltérő. A minta valószínűleg széles körben elterjedt volt az 1530 körüli években, és több kályha is készült azonos présformával.

A két csempét Joseph Egger párizsi műkereskedőtől vásárolta az Iparművészeti Múzeum.

Irodalom

  • Szerk.: Benda Judit: Közös úton: Budapest és Krakkó a középkorban. Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2016. - Nr. 5.H.57.
  • Szerk.: Fajt Jiří: Europa Jagellonica 1386-1572. Sztuka i kultura w Europie Środkowej za panowania Jagiellonów. Muzeum Narodowe w Krakowie, Warszawa, 2012. - Nr. 1.53
  • Szerk.: Pataki Judit: Az idő sodrában. Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeinek története. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2006. - Nr. 49.
  • Szerk.: Réthelyi Orsolya: Habsburg Mária, Mohács özvegye. A királyné és udvara 1521-1531. Budapesti Történeti Múzeum, Budapest, 2005. - Nr. VII-34. (Cserey Éva)
  • Szerk.: Seipel Wilfried: Kaiser Ferdinand I. 1503–1564. Das Werden der Habsburgermonarchie. Kunsthistorisches Museum, Wien, 2003. - Nr. 35. (Cserey Éva)
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/63.
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 533. (Cserey Éva)
  • Szerk.: Miklós Pál: Az Iparművészeti Múzeum gyűjteményei. Magyar Helikon, Budapest, 1979. - p. 156.
  • Voit Pál, Holl Imre: Régi magyar kályhacsempék. Corvina Kiadó, Budapest, 1963. - Nr. 38.
  • Szerk.: Dobrovits Aladár: Két reneszánsz arcképes kályhacsempe. Az Iparművészeti Múzeum Évkönyvei I, 1954. Tankönyvkiadó Vállalat, Budapest, 1954. - 110-115. (Cserey Éva)
  • Szerk.: Voit Pál, Csernyánszky Mária: Az Iparművészeti Múzeum mesterművei. 1896-1946. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1946. - p. 11.