Rajz - az ún. Gaignieres-Fonthill váza másolata

Adattár - Rajz- és tervgyűjtemény

Leltári szám: KRTF 261
Alkotó:
Készítés ideje:
1713 (feltehetően)
Készítés helye: Párizs
Anyag: karton; papír
Technika: akvarell; ceruza; kartonra kasírozott; tus
Méretek:
1.: 44 x 30 cm cm
2.: 52.5 x 37.8 cm
3.: 63.5 x 48 cm

Az akvarell a Gaignieres-Fonthill váza néven ismert nagy jelentőségű tárgy hiteles rajzi másolata. 1713-ben készült, a francia trónörökös hagyatékának felmérése során, François Roger de Gaignieres dokumentációs kampánya keretében. A teljes dokumentáció – benne az akvarell másodpéldányával és az ábrázolást magyarázó szövegekkel – a párizsi Bibliothéque Nationale gyűjteményében található (Bibliotheque nationale de France. Département des manuscrits. Français 20070). A párizsi rajzot 1897-ben közölte először F. Mazerolle. Arthur Lane 1961-ben azonosította a rajzon látható vázát, amely foglalatát vesztve a 19. század vége óta az Ír Nemzeti Múzeum (Dublin) gyűjteményében található. Lane nagyrészt rekonstruálta a tárgy történetét is, amely nevét William Beckford Fonthill Abbey-ben kialakított gyűjtményéről kapta, amelynek a 19. század első felében egyik fő darabja volt.

A rajzon ábrázolt tárgyat a szakirodalom úgy tartja számon, mint az első biztosan dokumentált, Európába került kínai porcelán vázát. Mazerolle és Lane tanulmányai nyomán tévesen Nagy Lajos magyar kiraly udvarához kötik a tárgyat – valójában a tárgy nem járt Magyarországon, a foglaltán lévő címerek a nápolyi Anjou uralkodókra utalnak. A foglalatot feltehetően II. Johanna nápolyi királynő (1414-1435) készítette.

A budapesti rajz Baron Jérome Pichon tulajdonában volt, halála után 1897-ben került aukcióra Budapesten, ahol Radisics Jenő kezdeményezésére az Iparművészet Múzeum megvásárolta.

Irodalom

  • Horváth Jenő: The pedigree of Louis the Great's ewer Louis the Great, king of Hungary and Poland. Ed.  Vardy, Steven B. - Grosschmid, Géza - Domonkos, Leslie S. New York, 1986. - 325-345
  • Krisztinkovich Béla: Hozzászólás Arthur Lane a Művészettörténeti Értesítő 1967/I. számában megjelent posztumusz cikkéhez Művészettörténeti Értesítő, 18. Budapest, 1969. - 187-192