Accession Nr.: 13694
Date of production:
second half of the 16th cent.
Place of production: Transylvania (presumably)
Materials: emerald; gold (18 carat); pearl; ruby
Techniques: champlevé enamel; ronde bosse enamel
Dimensions:
height: 6,3 cm
width: 4,6 cm
weight: 22 g
The naked figure of Fortune stands on a globe in a cartouche-like frame. Dominant colours of the enamel are white, red, yellow and green. There is a plan for a Fortune-pendant made by Etienne Delaune around 1560 in the Ashmolean Museum of Oxford. The influence of the jewel plans made by Pierre Woeiriot around 1550 can be traced on the aedicule framework and motifs.

Literature

  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fém 13.
  • szerző: Prékopa Ágnes: Európai zománcművesség a középkortól a szecesszióig. Válogatás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményeiből. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1991. - Nr. 8.
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 458. (Szilágyi András)
  • Détári Angéla: Régi magyar ékszerek. Corvina Kiadó, Budapest, 1976. - Nr. 27.
  • Siklóssy László: A kisplasztikai kiállítás lajstroma. A Szent György-czéh Magyar amatőrök és gyűjtök egyesülete kisplasztikai kiállítása A gyűjtő, I.évfolyam. Szent-György Czéh, Budapest, 1912.. - Nr. 279.