Wedding chest

Furniture Collection

Accession Nr.: 5363
Date of production:
early 17th century
Place of production: Transylvania
Materials: pinewood
Techniques: gilded; painted
Dimensions:
height: 93 cm
width: 163 cm
depth: 73 cm

The plinth of the huge, heavy soft-wood chest is decorated with an undulating line cut into the front and with hearts cut into the two sides. Inside are two drawers with round iron mounts a console with gold painted bay leaves stands in the middle. The plinth shows two figures, one at each end on the left is the groom, in Hungarian noble's dress and holding a glass on the right is the bride, holding a wreath. The glass has faded through the years, and is hardly recognizable today. The sides are decorated with four broad frames that enclose foliage decoration painted on a white background. The two upper fields have iron mounts. Inside, is a profiled smaller chest and five small green drawers on the back of the chest, with round iron mounts. In the rusticated arches on the left Lucretia is pictured thrusting a dagger into her heart. On the right we see three quarters of the figure of Cornelia, painted in rich colours.

From 1931 onwards the figures were mentioned in the literature on the subject as "Lucretia" and the "Allegory of Love". However, it is now assumed that the figure on the right is not an allergory but Cornelia, a famous female figure of ancient Roman legend, the mother of Tiberius and Gaius Gracchus. This view is supported by the two little boys in the picture, one sitting on his mother's arm, the other - a boy of 8 or 10 - appearing in the right-hand corner of the picture. Lucretia, the wife of Tarquinius Collatinus, is a symbol of the virtues of good housekeeping and fidelity is Roman legends, while, Cornelia with her sons represents the virtues of motherhood. On this wedding chest the figures illustrate the perfect wife and mother. The top is decorated with an inserted inlay in a broad gilded frame. The tapering pilasters that divide the front and the tulip motifs painted on the white surface of the two lower drawers all help to improve the clumsy architecture of the chest.

Literature

  • Szerk.: Kőszeghy Péter: Magyar Művelődéstörténeti Lexikon. Középkor és kora újkor. Balassi Kiadó, Budapest, 2003 - 2014.
  • Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Bútorművészet a gótikától a biedermeierig. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2000. - p. 55. (Nr. 3.)
  • Szerk.: Pataki Judit: Művészet és Mesterség. CD-ROM. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1999. - fa, bútor 15.
  • Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/3.
  • Szerk.: Péter Márta: Reneszánsz és manierizmus. Az európai iparművészet korszakai. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1988. - Nr. 358 (Zlinszkyné Sternegg Mária)
  • Radvánszky Béla: Magyar családélet és háztartás a XVI-XVII. században. I. (Reprint). Helikon Kiadó, Budapest, 1986. - 55., 235. kép
  • Batári Ferenc: Európai bútorok a XV-XVII. században. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1973. - Nr. 61.
  • Voit Pál: Régi magyar otthonok. Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest, 1943. - p. 169.
  • Oberschall Magda: Magyar bútorok. Officina Nyomda és Kiadóvállalat Kft., Budapest, 1939. - p. 9., ill. 19.
  • Erdély régi művészeti emlékei. Kiállítás az Iparművészeti Múzeumban. Magyar Művészet, 7. (1931). 1931. - Nr. 6.
  • Szerk.: Végh Gyula: Erdély régi művészeti emlékeinek kiállítása az Iparművészeti Múzeumban. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1931. - Nr. 6.
  • Az 1896-iki Ezredéves Országos Kiállítás. A Történelmi főcsoport hivatalos katalógusa. Kosmos Műintézet, Budapest, 1896. - Nr. 7473.