Object name: Artist/Maker: Materials:
Techniques: Date: - Place of production:
Collection: Accession number:


Tray - so called tableware of Balatonfüred

Herend, the most famous Hungarian porcelain manufactory, was taken over by Mor Fischer (1799–1880) in 1839. A small earthenware workshop had been founded in Herend in 1826 by Vince Sting (1796–c.1850), who conducted experiments with porcelain, but without success. Mor Fischer must therefore be regarded as the founder of the porcelain manufactory. Fischer first received orders to make up gaps in older porcelain sets from Vienna, Meissen and Sevres, and to copy oriental decorative wares. He passionately struggled to reproduce and even surpass the standard of well-known porcelain masterpieces in his copies. His high artistic standards were coupled with painstaking industriousness, and his great efforts were rewarded by widespread praise for the products. Through the diverse orders it received under Mor Fisher’s management, the Herend manufactory accumulated a wide range of patterns which provided the resources for constant progress and the production of new models and decorations. With a good eye for business, he presented his products at the first 177 Hungarian applied arts exhibition and then at all of the world’s fairs starting with the first, in London in 1851. His spectacular porcelain wares, painted to a very high standard, met with popularity and accolades. The Balatonfured set is perhaps one of the finest products of the manufactory under Fischer. The two-person „tete a tete” set is Baroque in form, and painted in rococo fashion with 19th century romantic landscapes taken from the lithographs in a Lake Balaton album published by Miklos Szerelmey (1803–1875) in 1848.
Vadas József: A magyar iparművészet története. A századfordulótól az ezredfordulóig.. Corvina Kiadó, Budapest, 2014. - 11. kép

Szerk.: Horváth Hilda, Szilágyi András: Remekművek az Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből. (Kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010. - Nr. 108. (Balla Gabriella)

Balla Gabriella: Hőskorszak, fénykorszak. Fischer Mór gyára. Herend. A Herendi Porcelánmanufaktúra története.. Herendi Porcelánmanufktúra Rt., Herend, 2003. - 67-71.

Szerk.: Siemen Wilhelm: Ceramic - Culture - Innovation, 1851-2000.. Deutsches Porzellanmuseum, Hohenberg an der Eger, 2002. - p. 27.

Herend. Exhibition presenting relations between Herend and Queen Elizabeth, the House of Hapsburg.. The Yomiuri Shimbun, Osaka, 2000. - Nr. 24.

Szerk.: Lovag Zsuzsa: Az Iparművészeti Múzeum. (kézirat). Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1994. - Nr. SZ/75.

Varga Vera: Herend: herendi porcelán mesterművek Magyarországról.. Asahi Shimbun, Tokyo, 1993. - Nr. 42.

A kiállítást rendezte: Batári Ferenc, Vadászi Erzsébet: Historizmus és eklektika. Az európai iparművészet stíluskorszakai.. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1992. - Nr. 196.

Molnár László: A herendi balatonfüredi készlet. Sub Minervae nationis praesidio. Tanulmányok Németh Lajos 60. születésnapjára.. ELTE, Budapest, 1989. - 136-140.

Szerk.: Voit Pál: Régiségek könyve.. Gondolat Kiadó, Budapest, 1983. - 23. színes kép

Szerk.: Radocsay Dénes, Farkas Zsuzsanna: Az európai iparművészet remekei. Száz éves az Iparművészeti Múzeum.. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 1972. - Nr. 331.

<< Back to search result